De syntheseklas is geïnspireerd op de initiatiefklassen in het voortgezet onderwijs in Weert.
Leerlingen met specifieke ondersteuningsvragen met een mavo- of havo-schooladvies starten de eerste twee jaar in het regulier onderwijs op scholengemeenschap Philips van Horne in kleinere klassen. Zij krijgen extra begeleiding en gaan daarna door naar reguliere klassen, of, als dat passender blijkt, naar het voortgezet speciaal onderwijs.
Dit is een samenwerking tussen de Widdonckschool voor voortgezet speciaal onderwijs in Kennis- en Expertisecentrum Weert en regulier voortgezet onderwijs.
De leerlingen van Het Dal hebben een zeer diverse culturele achtergrond. Een uitdaging is dat meer dan de helft van de kleine driehonderd leerlingen van de school thuis te maken heeft met zaken die hun gedrag kunnen beïnvloeden. De school investeert met scholing, intervisie en (beeld)coaching in positieve groepsdynamica en zet ook externe deskundigen in. De syntheseklas biedt aanvullend kansen om een groep leerlingen passende ondersteuning te bieden.